RAEEN_HR

رایین هنرور

RAEEN_HR

رایین هنرور

HTML چیه؟

گه یکم با برنامه نویسی آشنایی داشته باشین حتما واژه ی html رو شنیدین و ممکنه این سوال براتون ایجاد شده باشه که html چیه؟ و چه کاربردی داره؟ در این مقاله آموزشی می خوایم به پاسخ این سوال بپردازیم.

html مخفف hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری فرا متن که البته این ترجمه نمی تونه بیانگر کارایی اون باشه .

به بیان ساده html  یک ابزاری است که با استفاده از چیزهایی به نام تگ باعث ایجاد قالب کلی صفحات وب میشه. یعنی با استفاده از html می تونیم فنداسیون و اسکلت اصلی وب سایت خودمون و طراحی کنیم.

در یک صفحه ی HTML می تونیم انواع عناصر از قبیل متن ،تیتر،عکس ،جدول و…داشته باشیم که برای هر عنصر باید از تگ مربوط به اون استفاده کنیم .

یک سند HTML یک پرونده ی مبتنی بر متنه که معمولا با پسوند.htm یا.html نام گذاری شده و محتوای اون از برچسب های html تشکیل میشه. مرورگرهای وب که قادر درک و تفسیر برچسب های html هستند تک تک اونها رو از داخل سند html می خونن و محتوای صفحه رو نمایان سازی میکنن.

آیا HTML یک زبان برنامه نویسی است یا خیر؟

گر بخوایم خیلی دقیق بگیم می تونیم بگیم خیر HTML یک زبان برنامه نویسی نیست. اگرچه خیلی جاها به اشتباه یک زبان برنامه نویسی گفته میشه. ما به زبانی میگیم زبان برنامه نویسی که مشخصه های یک زبان برنامه نویسی رو داشته باشه و بتونیم توش متغیر ، توابع ، کلاس  تعریف کنیم یا از حلقه های for،while، if و ..استفاده کنیم .اما در html این کار ها رو نمی تونیم انجام بدیم و چون خصیصه های مقدماتی یک زبان برنامه نویسی و نداره نمی تونیم بگیم یک زبان برنامه نویسیه. یک زبانیه که با استفاده از تگ ها می تونیم Markup یا شکل و شمایل کلی یک صفحه ی وب و طراحی کنیم پس نباید ازون به عنوان زبان برنامه نویسی یاد کنیم.

 

تاریخجه ی html

زبان html  در یک آزمایشگاه فیزیک به نام CERN متولد شد. CERN مکانی بود که فیزیکدان ها  از اقصا نقاط جهان جمع میشن و به تبادل یافته های خودشون می پردازن .

در سال 1989 ، Time Berners Lee زمانی که مشغول به کار در بخش کامپیوتری CERN بود، ایده ی اولیه ی شبکه ی جهانی وب رو به دنیا معرفی کرد. هدف ایشون از این کار این بود که فیزیکدانها بتونن بدون حضور در  CERNاطلاعات و یافته های خودشون رو از مکان های مختلف باهم رد و بدل کنن. اون برای تحقق ایده ی نو ظهور خودش سه تکنولوژی اصلی که پایه ی وب امروزی است و ابداع کرد: HTTP، URI، HTML. و در سال 1991 اقای لی این زبان رو در قالب تعدادی تگ معرفی کرد.

HTML به مرور زمان توسعه پیدا کرد و کم کم با پیدایش نسخه های جدیدش با توجه به نیاز افراد به شکل امروزی در اومده.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی